روی ماه پروردگار
نماز-ستون دین
26 / 11 / 1391برچسب:, :: 1:8 ::  نويسنده : ساناز غفاریان

 

ارزشمندترین گوهر وجودی آدمی، احساس کرامت و عزت نفس است، زیرا اصل و اساس خلقت آدمی برمبنای فرموده الهی "و لقد کرمنا بنی آدم" اینچنین تدبیر گردیده که انسانها جایگاه واقعی خویش را بیابند و آن را به رایگان از کف ندهند. در حدیث آمده است که "الصلوة قربان کلی تقی" یعنی نماز مایه نزدیک شدن هر پرهیزکاری به خداست. از یک سو نمازگزار به وسیله نیایش به خداوند تقرب جسته و به همین جهت منزلت و رفعت مقام می یابد و از سوی دیگر لازمه قبولی نماز بریدن از "ماسوی الله" است، یعنی کوچکترین احساس نیازی به غیر خدا نداشته باشد و فقط به درگاه خداوند التجا نماید. آورده اند که "نماز و عبادت انسان را مستجاب الدعوة می کند، زیرا نماز پیمان خداست "الصلوة عهد الله" و هر کس به پیمان خدا وفا کند، خداوند هم به پیمان او وفادار است "اوفوا بهعدی اوف بعهدکم" (دیلمی، 1387، 216) .

افراد مبتلا به تکبر و غرور،دچار احساس عمیق اهمیت شخصی و خود بزرگی بینی هستند و به نوعی به بی نظیر بودن خودشان اعتقاد دارند.این اختلال عمیق شخصیتی كه در اوایل بزرگسالی ظهور می کند، روی افكار، اعمال و رفتار شخص به شدت تأثیر می گذارد. بدین صورت كه آنها خود را آدم های خاصی می پندارند و انتظار دارند كه به طور خاصی با آنان مدارا شود.



ادامه مطلب ...

 اعتیاد نوعی مکانیزم دفاعی است که برخی افراد جهت فرار از عذاب و موقعیت رنج آور خود، بدان توسل می جویند (اولین سمینار بررسی مسائل اعتیاد، 1365، ص 155)



ادامه مطلب ...

وسواس از قدیمی ترین اختلالات شناخته شده روانی است كه بین مردم از شیوع نسبتاً بالایی برخوردار است. وسواس را امروزه در دو عنوان كلی "وسواس فكری" (مانند احتیاط یا تنفر مربوط به ترشحات و مواد دفعی بدن، ترس از وقوع اتفاقات وحشتناك مثل آتش سوزی و مرگ و ...) و "وسواس عملی"(مانند شست و شوی دست، استحمام، آرایش مفرط، امتحان درها و قفل ها، مرتب و منظم كردن، احتكار و جمع آوری و ...) طبقه بندی می كنند.

 


ادامه مطلب ...

امروزه بر اثر فشار های روانی که از محیط بیرون بر افراد تحمیل می شود یکی از مشکلاتی که برای قوای فکری انسان ها به وجود آمده ، عدم تمرکز ذهن است و در این بین روشهای تمرکز ذهن بازار خوبی پیدا کرده است.



ادامه مطلب ...

 نماز مايه ي آرامش رواني و آسايش دل انسان است.(سوره رعد-آیه 28) 

شادابی و افسردگی انسان پیش از آنکه تحت کنترل و ارادۀ او باشد زیر فرمان تغییرات مواد شیمیایی در سلسله اعصاب مرکزی انسان است.

 



ادامه مطلب ...

یکی از مصادیق کامل ذکر خدا نماز است و خداوند متعال فلسفه نماز را ظهور یاد خدا در دل ها بیان کرده " اقم الصلوة لذكري " .
 



ادامه مطلب ...

روانشناسان و روان کاوان بزرگی همچون یونگ، اریک فروم، ویلیام جیمز و دیگران به این حقیقت اشاره کرده اند و ایمان به خدا را اساس و پایه پیشگیری و معالجه بیماری های روانی می دانند (پروا، 1380، 86).

 



ادامه مطلب ...

 

نتيجه پژوهشهايي كه درمورد اثر مذهب بر سلامت روان انجام شده است،حاكي از وجود اثر مثبت مذهب بر سازگاري، ارتقاى سلامت رواني، كاهش علائم بيمار ي و كاهش ناراحتي و آشفتگي میباشد و از وجود يك رابطه مثبت بين مذهب و سلامت رواني حمايت می كند.


ادامه مطلب ...

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روی ماه پروردگار و آدرس zekrekhoda.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 146
بازدید کل : 3755
تعداد مطالب : 43
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

Alternative content